Vivo
Slovan sem a Slovan budu,
černé čižmy nosit budu,
černé čižmy od čižmáře,
podkověnky od kováře.
Havlíčkův Brod a jeho okolí si dlouho udržovaly vlastenecky zaměřenou kulturní tradici a úctu k jejich slavnému rodáku. Podobně jako umělá píseň „Sil sem proso na souvrati“ i tato revoluční píseň byla doprovázena tancem. Soubor z Havlíčkova Brodu se pokusil v celém pásmu obrozeneckých reminiscencí také vybrat příhodné taneční dobové kroky k tomuto nápěvu.
Dvojice v postavení proti sobě. paže mírně pokrčené, pravé ruce jsou spojeny (opřeny) celou plochou dlaní u sebe, levé ruce v bok. a)
T. 1.-8.: Dvojice tančí 8mi poskočnými kroky po kole: Ch 4mi vpřed a 4mi vzad. D vzad a vpřed.
9. – 16.: Opakování.
17. – 24.: 4mi kroky zátočky za pravé lokty vpravo, v posledním taktu oba tanečníci tlesknou a provedou zátočku doleva a tlesknou.
25. – 32.: Opakování.
b)
1.- 8.: Drobná, shora našlapovaná polka, málo z místa.
9. – 16.: 8 obkročákových kroků po kole, Ch drží D v pase, D má ruku na rameni Ch.
17. – 24.: Opakování – Ch ustupují 4mi kroky na střed kruhu a D se otočí na vnější kruh a na místě se několikrát otočí před Ch.
Hudební zpracování: J. Vajo
Taneční zpracování: L. Honsigová
Popis: H. Laudová
Tančí a hrají jako v C. 1. zpívá muzika a titíž jako v C. 2.