Východní Čechy
Zhruba lze území Východních Čech rozdělit na několik základních oblastí, jimiž se řídilo i uspořádání tanců na kazetě. Některé tituly tanců jsem v popisové části doplnila o bližší údaje o konkrétní provenienci tance, které snad potěší zejména tamní rodáky.
Z území, které tvoří předěl mezi Krkonošemi a Orlickými horami včetně Broumovského výběžku, se mnoho druhů lidových tanců v zápisech buď nezachovalo anebo dosud nebylo objeveno. Patrně má pravdu Z. Nejedlý, který vymezil okruh kulturně aktivního života oblasti "počínajíc Opočnem. Dobruškou a Hronovem, Policí a Broumovem končíc, s Českou Skalicí a Náchodem uprostřed a Červeným Kostelcem a Úpicí na okraji" a kde bylo "přímo naseto malých měst", která na konci 30. let 19. století následovaly příklad věhlasných kulturně společenských bálů a slavností v Novém Městě nad Metují. Tehdy již vrstvu lidových tanců překryly nové společenské tance, pronikající rychle i na venkov. Přesto se dovídáme, že se zde tančily ještě: kalamajka, vrták (z vyprávění babičky Boženy Němcové), kolem Hronova ekos, majncká, minet a vokročák (A. Jirásek, U nás, 2. díl) a maděra na Náchodsku a kolem Dobrušky (týž, díl 1.). Se stejným repertoárem se sejdeme na Rychnovsku, daleko ještě v rozšířenější podobě s tanci zachovanými v paměti starších generací ve Vycpálkově sbírce, která uvádí i dva tance z Jaroměře a z Police nad Metují. V širokém zázemí Královéhradecka, středisku vlastenecké vzdělanosti i místa okázalých bálů, početný repertoár starších lidových tanců ani tady nezahynul a byl předáván z jedné generace do druhé. To potvrzují i příklady uložené ve sbírce J. Michala, které jsme mohli, alespoň v malém výběru, představit.
Krajinu Orlických hor a její široké podhůří je možné považovat, rovněž díky paměti starších generací, hlavně venkovských muzikantů, za skutečnou osobitou taneční oblast. Celkové životní podmínky chudobnějšího podhorského kraje sice připomínají prostředí Vysočiny, ale taneční projev tu nebyl tak umírněný, ale spíše naplněný bezprostřední živelností. I tady se setkáváme také s tanci společnými českému i německému etniku ("šuptajč"). avšak převážně soustředěnými do vyšší polohy pohoří. Středem obnovené paměti na bohatou žeň lidových tanců se stalo Rychnovsko, a to díky sběratelskému úsilí prof. Josefa Vycpálka, jehož radius odborné práce obsáhl i příklady tanců z Dobrušky, Opočna, Vamberecka, Žamberecka a Choceňska. Prozatím se nepodařilo objevit též něco příznačného pro podhradí tří kdysi mocných hradů: Litice, Potštejna a Žampachu, střídavě omývaných Tichou a Divokou Orlicí. Srázné skalnaté ostrohy dokázaly zde ještě zkrotit přebytečné proudy vody, které si v dolní části svého toku několikrát změnily své řečiště a z okolí Týniště, Třebechovic a přilehlých vsí dokázaly vytvořit malé moře, zvládnutelné jen mnoha kanály i soustavou sezónních můstků přes louky (a musím se přiznat, že k radosti nás dětí). Obě zmíněná městečka, kde se konaly známé trhy a byla rozvinuta řemesla - například koželužské a hrnčířské, si zachovala jen matnou paměť např. na řízené hromadné tance na třebechovickém trhu a nebo na výstupy holubářského "cechu" z Vamberka. Ve sborníku Orlické hory z r. 1883 však Alois Jirásek jmenuje také tance valčík, polku, sousedskou, šuptajč, majnskou, komárno, mrkvičku, ševce, kováře, šáteček a vošatky.
der auf der Herrschaft Leutomischel üblichen Volkstänze:
Třinožka neb Drimagka
Wopici
Kráwu
Slepičku
Mráz
Nadiwagnu
Woštepačku
Zemana
Trakač
Baboraka
Polka
Drátaře
Sekegna
Furiant
Kocaur
Salat
Plácawá
Kozel
Trám
Kdyby moge byla.
Gsem rad, že gsem dostal mladau ženu
Šupák
Hulán.
Poslední výspou Vysočiny bylo Pelhřimovsko a Pacovsko, které se hrdě dodnes hlásí k příslušnosti do tohoto hudebně-tanečního celku. Po národopisné stránce je v minulosti reprezentovaly zajímavé, s tancem spojené slavnosti vázané na zdejší tradici cechů, zejména soukenického a perlařského. Základ tanců spočívá na klasickém tanečním českém repertoáru, ale byl ovlivněn i dudáckým doprovodem, zde určitým prodloužením hudebního podloží jihočeských tanců. K rozlehlému pásmu Vysočiny patří také s tancem spojené zábavy mládeže vycházející z krásného zvyku "čištění studánek", které se provádělo o svatodušních svátcích. Zachyceno bylo v několika oblastech Východních Čech: na Hradecku, Přeloučsku, Pelhřimovsku, v okolí Litomyšle a na Poličsku. Jeho nejcennější podobu zapsal učitel J. Karel ve Vlčkově (okres Litomyšl) a jehož poetický vynikající textový doprovod také v některých partiích Miroslav Bureš doslova přejal do svého básnického doprovodu k významnému hudebnímu dílu Bohuslava Martinů. (Další popisy zvyku v seznamu literatury.) Velice zajímavá je i varianta "Pro muziku" Fr. Rosůlka, která tuto zábavu označuje jako dívčí zábavu pořádanou na oplátku chlapcům za jejich muziku májovou. Celkové charakteristice tanců Východních Čech věnujeme pozornost v další kapitole této publikace.
E. III.l - 3, E.III.5, F.l - 3, F.8, F.12, G.3. Vyskytovaly se především v podhorských vsích s etnicky smíšeným obyvatelstvem. V celém pásmu středoevropských zemí patří rovněž ke staršímu druhu tance.
Lidová doprovodná hudba k tanci
Zcela speciální hudbou byla na Havlíčkobrodsku - na české i moravské straně - tzv. "dyndácká" - "skřipácká" hudba, která rovněž patřila k tomu "všelijakému dříví". Složena byla až z 5ti houslí z těžkého dřeva o 2 - 3 strunách a malé basy téhož druhu. Jejich skřípavý zvuk pochází od tření železného (nebo i skleněného) šroubu (destičky) o vrchní ozvučnou desku. Její "drsné" tóny obnovili v minulém a znovu v tomto století tamější znalci, kteří zastihli ještě některé muzikanty, kteří dokázali na tyto nástroje hrát. Dnes tato "skřipácká" hudba patří k muzikantským kuriozitám jihlavského souboru Vysočan pod vedením M. Brtníka. Dokumenty o tomto druhu hudby přinesly také zprávy z Čáslavského kraje z r. 1836 ze Štok a rovněž tak paměti z moravského Beranova, tedy z míst s etnicky smíšeným obyvatelstvem. Dyndácká hudba tehdy doprovázela obřadní svatební tanec nevěsty s družbou "Brautreigen". Ve druhé části to byl tanec svatebčanů "Hatshau(oo)" - jakýsi druh gallopu, při němž se ženy zdvihaly do výše, a končilo se lendlerem. Tentýž tanec zaznamenal v r. 1803 také cestovatel, dvorní lékař J. Hoser ve své kulturní topografii v Podkrkonoší, kde čestný tanec nevěsty s družbou nazývali "Buschkarante" a valčík (Deutschtanze) "Hoppich".