3/8 kola:
Základní postavení:
Tančí obvykle pouze dívky, někdy i CH i D společně, v libovolném počtu v kruhu. Drží se vzadu křížem ob jednoho. Všichni čelem dovnitř, špičky chodidel natočeny ve směru tance, vnitřní noha špičkou do kruhu.
Základní krok:
V 3/8 kolech se používá nejčastěji těchto kroků: třídobého, vyšlapávaného, vlevo nebo vpravo po kruhu. Vykročí vnitřní noha, na první krok větší zhoupnutí v koleně, na další dva zhoupnutí menší. Měkkého běhu, při němž jsou všechny tři kroky stejné, našlapované přes patu.
Obdobného kroku jako u 3/8 párového kolečka. Vykračuje vnitřní noha – pravá šikmo vlevo stranou nebo levá šikmo vpravo stranou. Zhoupnutí jako u 3/8 párového kolečka, rytmus: qe |qe
Obměny základního kroku obdobně jako u 3/8 párového kolečka.
2/4 kola:
Především svatební ženská kola (Blata), ale i smíšená (Doudlebsko). Kruh buď jeden nebo dva soustředné, jednosměrné i protisměrné, smíšené nebo v jednom D, ve druhém CH. Drží se ob jednoho vzadu křížem nebo volně za ruce. Též v závěsu za lokty. Čelem do středu, špičky chodidel natočeny ve směru tance, vnitřní noha špičkou šikmo do kruhu.
Základní krok:
Ve 2/4 kolech se používá nejčastěji těchto kroků: obdobného jako u 2/4 párového kolečka, v rychlém tempu až do mírného výskoku. Nohy pokrčují v kolenou, v tempu z rytmu qq až do rytmu qe
Nohy vykračují stejně jako u 3/8 kola. Přísunného kroku stranou do cvalu. Volné, mírně houpavé chůze, která se zrychlováním tempa přechází do poklusu, při němž nohy mírně či více pokrčují zánožmo.
Při soustředěných čelných kruzích „nůžkového kroku“: uskoky stranou, druhá noha kříží střídavě před a za nohu výkročnou, trup se natáčí doleva a doprava.
Při zrychleném tempu se kolo může rozdělit do menších koleček, trojic a posléze i dvojic.
Typické taneční písně k 3/8 a 3/4 kolečkům
Záblatský louky sou při dolině
Allegro
Záblatský louky sou na dolině,
nikdy tam travička nevyhyne,
nevyhyne, nevyhoří,
vždyť po nich vodička pořád běží.
Na záblatských lukách roste tráva,
co sem se, přesmutná, naplakala,
/: co dostala od matičky,
že mě rozbolely mý vočičky.: /
Z toho si, Marjánko, nic nedělej,
může tě milovat někdo jinej,
/: někdo jinej, veselejší
H. L. Srov. též píseň s obměněným textem v Erbenově sbírce a v jiné melodice a rytmizaci – EN č. 181.
Dyš sem šel cestičkou ouzkou
Allegro pastorale
Dyš sem šel cestičkou ouzkou,
potkal sem panenku hezkou,
hezkou, černookou,
malou, nevysokou.
Začal sem se jí vyptávat,
brzo – li se bude vdávat?
Za rok, za dvě léta,
povídal pantáta.
Pásla husičky, pásla
Andante
Pásla husičky, pásla,
celá se zimou třásla,
pásla husičky vedle mezičky,
čekala na švališára.
Kam švališáre jedeš,
což mě s sebou nevezmeš?
Jedu do pole, děvče rozmilé,
ty tady sama zůstaneš.
Vyjdu si já na vršíček
Vyjdu si já na vršíček
a ještě se podívám,
vorá-li tam kde můj chlapec,
já si na něj zavolám.
Pojeď, chlapče, pojeď domů,
nech už toho vorání,
neb mne bolí má hlavička
od samýho volání.
Kolečka s podupy, skoky a pod.
Čí je to louka
s furiantovým rytmem
Čí je to louka tam u rybníka?
Típalova! Hola, hola, hola,
Típal není doma, půjdeme na ni,
posečeme ji až do hola.
Proto jsem se vdala
furiantský rytmus
Proto jsem se vdala, vdala, vdala,
abych těžko nedělala.
Nynčko musím mlátit,
ručičkama klátit,
toho jsem se nenadála.
Šelma hajnej
furiantský rytmus
Šelmo hajnej, hajnej, hajnej,
šelmo hajne, hajnej,
kdybys byl neprosil kuřátka nenosil,
však bys nebyl hajnej, hajnej,
však bys nebyl hajnej.
Kováři bijou
furiantový rytmus
poskoky
Kováři bijou, vesele pijou,
když jim sedláci vozy stahujou.
Hopy, hopy, hopy, vozy stahujou, hopy.
Kovářka chodí vokolo voza,
kdyby jí zbylo kousek železa.
Kousek železa na podkovjičky,
co by vokovat vrané koníčky.
Já vždycky poslouchal (1. sloka)
s podupy
Já vždycky poslouchal, když větříček foukal,
co to, dup, dup, dup, dup, dup, dup,
co to, co to hučí, ona matka dceru učí.
Slyšel jsem o tobě, že nosíš při sobě čáry,
dup, dup, dup, dup, dup, dup, čáry.
Já čáry nenosím, tebe se neprosím vari!
Nápěvy ke 2/4 kolečkům – např. „kolečko smrti“:
Zelený jaloveček (viz E. 10)
Čí jsou to tu chlapci
Čí jsou to tu chlapci, ti jsou pěkně oblečeni,
čí jsou to tu chlapci, to jsou chlapci mý.
To jsou chlapci jako růže, každá panna chtít je může.
Čí jsou to tu chlapci, to jsou chlapci mý.
Vzor pro E. 10 a E. 12 – párové:
Kolečko smrti II, Doudlebsko – Komařice.
Píseň „Není zelí jako zelí“ 2/4
Allegro vivace – rychle a živé, nota (čtvrťová) = 152 acce-lerando (nápěv i text viz E. 2).
Typ tance: točivý (kolečko) nebo kolo.
Základní postavení:
Ve dvojici jako u „doudlebského kolečka“ párového 2/4. Tančí se nejčastěji ve trojicích, ať pouze D nebo CH nebo smíšeně. Méně často v menších kolech. Ve velkých kolech se netančí.
Ve dvojici držení zevně za ramena, CH zespodu, D shora. Ve trojicích nebo menším kole rovněž držení za ramena – ob jednoho.
Taneční prvky:
krok 2/4 kolečka, chodidla vnitřních nohou vnitřní stranou u sebe.
Popis tance: 2/4 kolečko párové:
1. takt a/: výkrok na pravou nohu, noha mírně podklesne v koleně. Současně odraz přední částí chodidla levé nohy.
b/: malý výpon na noze stojné. Levá noha lehce došlápne, zůstane mírně poohnutá.
Pohyby 1. taktu se opakují po celý tanec.
Kolečko trojicové nebo kolo: krok obdobný jako u párového 2/4 kolečka. Pravé nohy směřují do středu kroužku, mírně přešlapují doleva. Silnou rotaci kroužku udávají odrazy levé nohy.
Změna směru: Podle melodie je možno zmírnit v určitém místě tempo. Levá noha silným přídupem vedle pravé zarazí pohyb a ihned vykročí do středu. Tanečníci se pak odráží pravýma nohama opačným směrem.
Zarážení pohybu je možno provést i sdupnutím snožmo, vykročit pak do středu levou nohou, pravou odrážet. Odrážející nohou je možno v průběhu otáčení na druhou dobu i rázně přidupávat patou nebo celým chodidlem.
Poznámky: Kolečko se tančí s maximální rychlostí, jaké jsou tanečníci schopni. Vyžaduje zkušených, rytmicky přesných tanečníků. Při tanci jsou hlavy i nohy tančících nachýleny do středu, trup odstředivou silou „prohnut“ ze středu.
Sběr: Zora Soukupová, Komařice 1958, od manželů Hanzlíkových z Pěčína, nar. asi 1910. Popis: Z. S. JT I. č. 6, s. 64.
Vzor pro E. 11
Kolečko smrti I: 3/4
Tanec smrti – vrták, Doudleby-Straňany.
Píseň „Ouha, strouha“ (viz E. 11)
Typ tance: tanec točivý (kolečko).
Základní postavení: Tančí CH a D na místě kolem společné osy, pravými boky u sebe, vnitřní nohy vnější stranou chodidla u sebe, v kolovém držení zavřeném nebo pravýma rukama v pase, levé lehce přiloženy na nadloktí.
Taneční prvky:
Krok 3/8 – 3/4 kolečka.
Popis tance:
1. takt, 1. – 5. osmina: nákrok vnitřní nohou a hluboké zhoupnutí v koleně. Vnější noha opisuje oblouček vpřed, patou při zemi, asi jednu stopu od nohy stojné. V nejvzdálenějším místě může lehce patou křesnout o zem.
6. osmina: přešlápnutí a přenesení váhy na levou nohu, vy-pérovaně, na plné chodidlo. Současně maličké zhoupnutí v koleně levé nohy. Pravá noha se mírně pozvedne od země, pootočí doprava a v příštím okamžiku (poč. 1. osminy dalšího taktu) opět našlápne přes patu na plné chodidlo.
Pohyb 1. taktu se opakuje po celý tanec.
Poznámky:
Celé kolečko se tančí pomalu, hladce, plynule, avšak s velkými otáčkami. Tanečníci se jaksi „zavrtávají“ do země (odtud jeden z názvů „vrták“, který není totožný s týmž názvem pro druh směsků). „Starý Zdrha, již mrtvý, dokázal při melodii 9. -12. taktu podupávat do taktu tak „šikovně“, že na počátku 13. taktu přešel opět hladce do původního kroku.“
Možnosti podupů v taktech 9. – 12.:
A/ Dupavými kroky:
9. takt: a/ dupavý krok pravou,
b/ levou,
c/ pravou nohou,
10. takt: jako 9. takt,
11. – 12. : jako 9. – 10. takt.
B/ Dupavým krokem poskočným:
9. takt a, b/: dupavý nákrok na pravou nohu, levá mírně pokrčí přednožmo, chodidlo nízko nad zemí, vodorovně se zemí,
c/: poskok na noze výkročné s přídupem,
10. takt: jako 9., ale opačnýma nohama,
11. – 12.: jako 9. – 10. takt.
C/ Původním kolečkovým krokem, dupavě provedeným:
9. takt: a/: dupavý nákrok na pravou nohu. Levá jde obloučkem vpřed, pata nízko nad zemí,
b/: stoj na pravé, levá silně křesne patou o zem při pohybu obloučkem vpřed,
c/: levá s dupnutím došlápne plným chodidlem, přenesení váhy na levou nohu.
Pohupy jako u základního kolečkového kroku.
Na Borovansku říkají tomuto tanci „vrták“. Tančí se stejně, na tutéž píseň, ale chodidla vnitřních nohou jsou vnitřní stranou u sebe. V taktech 9. – 12. se krok prudce zrychlí, levá noha neobchází nohu stojnou obloučkem, ale odráží se jako u 2/4 kolečka a jde vpřed nejkratší cestou kolem nohy stojné.
Ve zrychleném tempu zcela zaniká zhoupnutí a pohyb je spíše „vyrážen“ nahoru. Na 13. takt opět původní volné tempo.
Původ názvu „tanec smrti“ není ověřen. Na Doudlebsku se většinou užívá pro párová kolečka. Vznikl pravděpodobně na základě rychlého tančení tohoto tance, kdy mohlo dojít u méně obratných a zkušených tanečníků k závrati i k pádu.
Sběr: Zora Soukupová, 1955 od Jana Běhounka (asi 1910), který tančil se svou matkou v Doudlebech-Straňanech, a od Anny Steifové (1910) z Radostic.
Popis: Z. S.